در میزگرد كارشناسی مطرح شد؛

مشكلات نظام ارجاع و پزشك خانواده، سوءاستفاده از دفترچه بیمه

مشكلات نظام ارجاع و پزشك خانواده، سوءاستفاده از دفترچه بیمه بیمارستان دی: كارشناسان اقتصاد سلامت بر این عقیده اند كه كاهش هزینه های سلامت، تنها با تشكیل پرونده الكترونیك سلامت برای تك تك ایرانیان و همینطور اجرای كامل نظام ارجاع و برنامه پزشك خانواده اتفاق می افتد.


به گزارش بیمارستان دی به نقل از مهر، به دنبال اجرای طرح تحول سلامت در سال ۹۳، شاهد بودیم كه به یكباره میزان مراجعات به بیمارستان های دولتی افزایش یافت و دلیل آن نیز، سهم پرداختی مردم بابت درمان بیماری در زمان بستری بود. اما، به تدریج، مشكلاتی در راه اجرای این طرح صورت گرفت كه سبب شد آن دسته از منتقدان این طرح، دلایل خویش را مطرح كنند. همچون اینكه، كاهش هزینه های سلامت، تنها با استفاده از تشكیل پرونده الكترونیك سلامت و همینطور اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده اتفاق می افتد. موضوعی كه در این سال ها، بارها و بارها در برنامه ها و میزگردهای مختلف، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در همین حال، مسئولان وزارت بهداشت معتقدند كه هموار ساختن این مسیر، نیاز به داشتن زیرساخت های لازم دارد كه مهم ترین آنها، تشكیل پرونده الكترونیك سلامت برای تك تك ایرانیان است. در عین حال، اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشك خانواده، متصل به پرونده الكترونیك سلامت است. بر همین اساس، مقدمات اجرای این برنامه در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفته و همچنان هم دنبال می گردد. وضعیت كاهش پرداختی از جیب مردم دكتر علیرضا اولیایی منش دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، با حضور در برنامه تلویزیونی نبض شبكه خبر، به این مورد و اقدامات وزارت بهداشت پرداخت. وی در ابتدا به طرح بیمه سلامت اشاره نمود و اظهار داشت: در دو برنامه توسعه كشور به این مورد تاكید شده بود كه پرداخت از جیب مردم در زمینه سلامت باید كاهش پیدا كند و به ۳۰ درصد برسد. اولیایی منش با عنوان این مطلب كه در سال ۹۲ پرداخت از جیب مردم ۱۰ درصد كاهش داشت، توضیح داد: این كاهش واقعی نبود چون همراه با كاهش در مصرف بود. به قول وی، نخستین سالی كه كاهش پرداخت از جیب مردم به صورت واقعی صورت گرفت در سال ۹۳ بود كه همراه با این كاهش پرداخت از جیب مردم حدود ۱۰ درصد افزایش بهره مندی مردم از خدمات سلامت را شاهد بودیم. اولیایی منش افزود: در سال ۹۴ این كاهش به ۳۴.۸ درصد رسید و در سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد كاهش پرداخت ها را شاهد بودیم. ایشان در ادامه به اجرای طرح تحول سلامت اشاره نمود و اضافه كرد: طرح تحول سلامت برای كنترل هزینه ها از بستری آغاز شد. در طرح تحول سلامت بعضی از خدمات بستری را هم پوشش دادیم كه این كار در كشورهای دیگر بسته به نیاز مالی انجام می گردد. در اوایل سال ۹۵ شورای تحول تصمیم گرفت مدیریت هزینه ها را اعمال نماید كه تا به امروز هم به جد دنبال شده است. وی ادامه داد: پرونده الكترونیك سلامت به میزان خیلی زیادی پیشرفت كرده است و فقط حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون نفر هستند كه پرونده الكترونیك سلامت ندارند. این اقدامات به تدریج اتفاق افتاده و تا زمان رسیدن به مرحله ایده آل فاصله ای نداریم. اولیایی منش درباره پزشك خانواده و نظام ارجاع هم اظهار داشت: پرونده الكترونیك سلامت به تنهایی كارگشا نیست و هر فردی باید پرونده الكترونیك داشته باشد. همه مراكز سرپایی باید به مراكز بهداشتی وصل باشند تا بتوان از پرونده الكترونیك استفاده نمود. وی ادامه داد: از سال ۹۶ تا الان تمركز در وصل مراكز به یك سامانه بوده است. مراكز تصویربرداری تمامی به سازمان تامین اجتماعی وصل هستند و طرح تحول سلامت در حال نتیجه دادن است. ما هم اكنون در فناوری اطلاعات بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته ایم و شبكه جامعه فناوری اطلاعات بزودی تكمیل خواهد شد. دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در ادامه درباره اقدامات انجام شده در طرح تحول سلامت، اظهار داشت: اگر قرار باشد اقدامات جامع باشد باید همه ذینفعان دیده شوند. معاونت اجتماعی عضو شورای تحول است و هر هفته نظرات مردم را عرضه می كند. وی ادامه داد: تولید پرونده الكترونیك باید همراه با تولید زیرساخت ها باشد. این كار متوقف نشده است بلكه برای نظام مند شدن در حوزه سلامت احتیاج به نظام ارجاع و پرونده پزشكی داریم. اولیایی منش تصریح كرد: ساده ترین چیزی كه در كشور از سالیان سال تا الان در حوزه سلامت داشته ایم سیستم بیمارستانی بوده است. یكی از كارهای انجام شده در طرح تحول سلامت وصل كردن بیمارستان ها به سامانه مركزی وزارت بهداشت بود كه در اول اجرای طرح بیشتر بیمارستان ها به سامانه مركزی وصل نبودند. به قول وی، هم اكنون پزشك خانواده و نظام ارجاع در حال گسترش در سراسر كشور است و تكمیل آن یك دهه دیگر زمان نیاز دارد. نظام ارجاع درست تعریف نشده است دكتر شهرام توفیقی سخنگوی انجمن اقتصاد سلامت ایران دیگر میهمان برنامه نبض شبكه خبر، اظهار داشت: در ابتدای طرح تحول سلامت بعضی ناپختگی ها وجود داشت و برخی قوانین به صورت درست اجرا نمی شد. اوایل افزایش برخی موارد مصرفی غیرضرور را داشتیم اما در سال های بعد این امر اصلاح گردید. وی ادامه داد: پرونده الكترونیك سلامت طبق استانداردها باید محتویاتی داشته باشد كه این محتویات در نتیجه رجوع فرد به مراكز درمانی ثبت می گردد. توفیقی تصریح كرد: نكته مهم در حوزه اقتصادی و آی تی این است كه معماری نظام اطلاعاتی با ساختار عرضه خدمت انطباق دارد. اشكال این است كه نظام ارجاع بعنوان ساختار نهادی هنوز درست تعریف نشده است دوم اینكه انطباق به صورت كامل انجام نشده است. وی اظهار داشت: هنوز نظام ارجاع مشخص و یكنواخت در كشور وجود ندارد. انجمن اقتصاد سلامت ایران اعتقاد دارد هنوز نظام یكپارچه مستند در وزارت بهداشت وجود ندارد. سوءاستفاده از دفترچه های بیمه در ادامه دكتر حیدرعلی عابدی سخنگوی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ارتباط با كنترل هزینه های سلامت، اظهارداشت: نخستین قدم پرونده الكترونیكی بیمار است و تا پرونده الكترونیكی تولید نشود همچنان از بیمه سوءاستفاده هایی می گردد و افزایش هزینه ها را برای مردم به همراه دارد. سخنگوی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح كرد: نكته ای كه وزارت بهداشت باید مورد توجه داشته باشد پزشك خانواده است كه با این كار می تواند در كاهش هزینه های بهداشت و درمان گام های اساسی برداشته شود. عابدی در ادامه اضافه كرد: اینكه گفته می گردد امكان تهیه پرونده الكترونیك وجود ندارد، اشتباه است. از دفترچه بیمه سوءاستفاده می گردد و بدهكاری های وسیع برای بیمه ها و بیمارستان ها برای بی نظمی در رجوع به پزشك و متخصص و داروخانه انجام می گردد. وی اظهار داشت: در شبكه های بهداشت در سطح یك پرونده های الكترونیك تشكیل شده و در سطح دو و تشكیل پرونده الكترونیك برای بیماران باید تصمیم قاطع گرفته شود. وقتی دفترچه بیمه مورد سواستفاده قرار می گیرد بیمه ضرر می بیند كه باید خدمات مشروع باشد. عابدی درباره راهكار لازم هم اظهار داشت: نخستین قدم تقویت پزشك خانواده است كه هم اجبار برنامه چهارم هم برنامه پنجم و هم برنامه ششم توسعه بوده است. وی ادامه داد: بر مبنای راهنما ها باید مردم اول به پزشك عمومی رجوع كنند بعد پرونده الكترونیك تشكیل گردد و بعد نظام ارجاع كه این ها همه در جهت خدمات دادن به نیازمندان است. راه اصلی نظم بخشیدن به خدمات پزشكی و گرفتن دارو و درمان فقط پرونده پزشكی است، تا پرونده الكترونیك تولید نشود طرح تحول و خدمات عادلانه انجام نخواهد شد. عابدی اظهار داشت: وصل شدن پرونده الكترونیك به داروخانه ها مشكلات اساسی را حل می كند و همینطور با داشتن پرونده الكترونیك امكان سوءاستفاده از دفترچه ها كاسته می شود.

1397/05/28
23:21:49
5.0 / 5
88
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
بیمارستان دی
deyhospital.ir - تمامی حقوق سایت بیمارستان دی محفوظ و متعلق به مالک دامنه است

بیمارستان دی

بهداشت و درمان