یك عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران:

حدود یك درصد از خدمات سلامت در ۱۰ سال آینده در مطب ها ارائه می گردد

حدود یك درصد از خدمات سلامت در ۱۰ سال آینده در مطب ها ارائه می گردد بیمارستان دی: یك عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: آینده ارائه سلامت كشور در ۱۰ سال آینده حدود یك درصد در مطب ها است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در بیمارستان ها و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در منازل شاهد اجرای خدمات سلامت خواهیم بود.



به گزارش بیمارستان دی به نقل از ایسنا دكتر محمد میرزابیگی در گردهمایی كه به مناسبت هفته بیمه سلامت در بیمارستان رجایی برگزار شد، اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت ایران با هدف تجمیع تمامی بیمه ها تشكیل شده اما هم اكنون متشكل از پنج صندوق است. هم اكنون ۴۰ میلیون بیمه شده در این سازمان داریم كه نوع خدمات رسانی سازمان بیمه سلامت بر میزان رضایت مندی این افراد به شدت اثرگذار است. بحث حائز اهمیت در كار ما این است كه با سلامت و حیات مردم سروكار داریم و در بحث سلامت سرمایه گذاری می نماییم.

وی با اشاره به اینكه دو مبحث مهم درباره تشكیل سازمان بیمه سلامت به صورت مرتب در قوانین برنامه مطرح گردیده است، اظهار داشت: یكی از این موارد سخن مقام معظم رهبری «امیدوارم به روزی برسیم كه مردم هنگام بیماری جز رنج بیمار داری رنج دیگری نداشته باشند» است و مورد دیگر كه هم در قانون سوم، هم چهارم و هم پنجم مطرح گردیده است كه «وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر باید هزینه های درمانی مردم را به زیر ۳۰ درصد كاهش دهند». سرانجام با عنایت به این دو مبحث دولت یازدهم و دوازدهم سلامت را در اولویت بالایی كار خود قرار داده اند و وزیر بهداشت و همكارانشان سرانجام طرح تحول را در كشور اجرا كردند.

میرزابیگی افزود: از نكات مثبت طرح تحول می توان به كاهش هزینه های درمانی كه مردم باید از جیب می پرداختند همینطور بیمه شدن ۱۱ میلیون نفر اشاره نمود. باوجود تمام سختی ها برنامه سلامت و طرح تحول جز اولویت های اول دولت با همكاری مجلس است. در این راستا هم قانون برنامه ششم تكالیفی اعم از اصلاح نظام ارجاع، تولید راهبردی خدمات، تجویز منطقی دارو و نظام الكترونیك را مشخص كرده است اما اجرای تمامی این تكالیف زمانی كه منابع انسانی سازمان بیمه سلامت چه از لحاظ كمیت و چه كیفیت با تعداد بیمه شدگان این سازمان سازگاری نداشته باشد، محقق نخواهد شد.

وی افزود: آینده ارائه سلامت كشور در ۱۰ سال آینده حدود یك درصد در مطب ها است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در بیمارستان ها و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در منازل شاهد اجرای خدمات سلامت خواهیم بود. به این معنا كه منزل من بیمارستان من است. ما هم بعنوان یك صنعت بیمه باید به گونه ای عمل نماییم كه مردم حق انتخاب داشته باشند و با بهترین كیفیت خدمت را در هر كجایی كه مردم انتخاب می كنند به آنها عرضه دهیم.

این عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران افزود: حدود ۷۰ درصد خدمات باید به صورت الكترونیك و در فضای مجازی در اختیار مردم قرار گیرد. بر همین مبنا هم اتحادیه مشاغل مجازی تفاهنامه ای را با وزارت بهداشت امضا نموده است. پرسنل ما هم باید تسلط بر فضای مجازی و الكترونیك را برای عرضه خدمت داشته باشند. ما باید در فضایی غیر از بیمارستان یا غیر از مطب هم بتوانیم خدماتی را عرضه دهیم و ممیزی های ما باید فرهنگ ساز و رفتارساز باشد و نباید نظام پرداخت مبتنی بر حجم خدمت باشد.

در بخش دیگری از این گردهمایی دكتر صادق نیت - رئیس مجتمع امام خمینی (ره) - اظهار داشت: تعامل بین بیمارستان ها و بیمه ها باعث ارتقا و بهبود سلامت بیمارانی است كه عموما قشر ضعیف جامعه هستند و برای درمان به ما رجوع می كنند. تمامی تلاش ما این است كه علی رغم توان مالی كه این بیماران دارند خدمات با كیفیت دریافت نمایند. بیمارستان امام خمینی (ره) مرجع نهایی و انتهای مسیر درمان بیمارانی است كه از دریافت خدمات از سایر مراكز درمانی و بیمارستان ها بازماندند. برهمین اساس حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد مراجعان بیمارستان امام خمینی (ره) ارجاعی از بیمارستان های دیگر هستند. در این بیمارستان ۱۱۰۰ تخت فعال و ۱۵۰۰ تخت ثابت و وجود دارد و اورژانس این بیمارستان روزانه ۲۵۰ نفر بیمار را پذیرش می كند.

وی در ادامه صحبت هایش درباره اقدامات این بیمارستان برای كاهش هزینه ها بدون تاثیر در كیفیت خدمات اظهاركرد: مهمترین اقدام ما برنامه ریزی كنترل مصرف آنتی بیوتیك های گران قیمت با دو هدف كاهش مقاومت دارویی ناشی از مصرف زیاد و قیمت بسیار بالای این آنتی بیوتیك ها بوده است. با برنامه ریزی كه از سال ۹۵ آغاز كردیم و در سال ۹۶ به صورت پایلوت از یكی دو بخش بیمارستان اجرا شد و در سال ۹۷ به صورت كامل این اقدام اجرایی شد كه با برنامه ریزی آموزشی برای پزشكان و پرستاران طی سال بالغ بر دو میلیارد تومان كاهش مصرف این نوع آنتی بیوتیك ها را داشته ایم. اقدام دیگر ما حذف وسایل یكبار مصرف پزشكی در بیمارستان بوده است كه این اقدام هم باعث كاهش هزینه سه میلیارد تومانی در سال برای بیمارستان شده است. در اقدامی دیگر خروج كلیه داروهای برند و جایگزینی آنها با داروهای موثر ایرانی به جز موارد خاص را داشته ایم.

رئیس مجتمع امام خمینی (ره) افزود: كنترل مصرف هتلینگ هم از اقدامات مدیریتی ما بوده است كه با ورود سرپرستارها به مدیریت مصرف هتلی و تعیین حدود ریالی از رشد فزاینده آن جلوگیری شده است و بیمارستان علی رغم افزایش عرضه خدمات توانسته میزان مصرف هتلینگ را كم كند. همینطور مدت اقامت در شش ماهه امسال نسبت به شش ماهه سال قبل حدود ۱۰ درصد كاهش یافته است كه هم كاهش هزینه برای بیمارستان ها و هم كاهش هزینه برای بیمه ها را به ارمغان آورده است. درباره تجهیزات پزشكی هم لباس ها و وسایل یكبار مصرف را حذف كردیم كه علاوه بر كاهش هزینه به علت اینكه تولید زباله می كردند درحفظ محیط زیست هم تاثیرگذاربوده است.

صادق نیت در انتها اظهار نمود: در همین راستا پك های جراحی را جایگزین وسایل یكبار مصرف كرده ایم كه با این كار سالانه بالغ بر پنج میلیارد تومان كاهش هزینه داریم. علی رغم تمامی اقدامات بیمارستان با چالش هایی هم روبرو است كه امیدواریم با حمایت های بیمه سلامت این چالش ها را رفع نماییم. هم اكنون ضریب اشغال بیمارستان بالای ۹۰ تا ۹۵ درصد است كه اگر ضریب اشغال بالای ۸۵ درصد باشد یعنی با بحران مواجه هستیم. برای رفع چنین بحران هایی به كمك سازمان های بیمه نیازمندیم چراكه ما در این راستا طرح هومكیر(home care) را با موفقیت اجرا كردیم كه به علت عدم حمایت بیمه ها هم اكنون متوقف شده است.




1397/08/02
19:14:59
5.0 / 5
38
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
بیمارستان دی
deyhospital.ir - تمامی حقوق سایت بیمارستان دی محفوظ و متعلق به مالک دامنه است

بیمارستان دی

بهداشت و درمان