نوشیدن آب سپس ورزش، عامل گرفتگی عضلانی

نوشیدن آب سپس ورزش، عامل گرفتگی عضلانی بیمارستان دی: در حالیكه تا مدت ها تصور می شد نوشیدن آب سپس ورزش از گرفتگی عضلات جلوگیری می كند، متخصصان با رد این نظریه قدیمی اعلام نموده اند این كار موجب افزایش احتمال مبتلاشدن به گرفتگی های دردناك عضلانی می شود.


به گزارش بیمارستان دی به نقل از ایسنا، در عوض مصرف بیشتر الكترولیت ها از آن جایی كه كاهش سطوح نمك و مواد معدنی از عوامل گرفتگی های عضلانی است، می تواند كلید توقف این دردهای شدید ناگهانی باشد.
متخصصان استرالیایی طی آزمایشی به چندین فرد خسته نوشیدنی هایی از انواع مختلف داده و سپس به آنها شوك الكتریكی وارد كردند تا میزان تحمل آنها را در مقابل گرفتگی های عضلات پاهایشان بسنجند.
متخصصان دانشگاه "ادیث كوان" شهر "پرت" استرالیا ۱۰ فرد را واداشتند تا زمانی كه دو درصد از آب بدنشان را بوسیله تعریق از دست بدهند، روی یك تردمیل در یك اتاق گرم بدوند. سپس به نیمی از آنها آب شرب و به نیمی دیگر نوشیدنی های حاوی الكترولیت برای نوشیدن داده شد.
یك هفته بعد همین آزمایش تكرار شد اما این دفعه نوشیدنی هایی كه به این افراد داده شده بود با یكدیگر جایگزین شد.
الكترولیت ها مواد معدنی در خون هستند كه شامل نمك، پتاسیم، بی كربنات و كلرید شده و با تعریق به هنگام ورزش از بدن دفع می شوند.
یكی از نویسندگان این مطالعه اعلام نموده كه پیش تر نظریه های مختلفی برای علل گرفتگی های عضلانی وجود داشت اما این اولین باری است كه بطور قطعی ثابت شده است كه تخلیه الكترولیتی بدن عامل اصلی این گرفتگی ها است.
نتایج آزمایش های این تیم متخصصان نشان داد افرادی كه سپس ورزش آب شرب خالص می نوشند، بیشتر گرفتار گرفتگی های عضلانی می شوند. در حالیكه افرادی كه نوشیدنی های حاوی الكترولیت می نوشند، بطور قابل توجهی درد كمتری از گرفتگی های عضلانی را تجربه می كنند.
بگفته متخصصان افراد به هنگام ورزش آب و الكترولیت ها را با هم بوسیله تعریق از دست می دهند و در صورت نوشیدن آب شرب فاقد الكترولیت ها در واقع سیستم بدن گرفتار كمبود الكترولیت ها شده كه این امر به گرفتگی عضلات منجر می شود.
بنا بر گزارش دیلی میل، راه های بسیاری برای كاهش گرفتگی عضلات وجود دارد كه از این میان می توان به توجه به وضعیت مناسب گردش خون، نوشیدن مایعات كافی در طول روز، رژیم غذایی سالم و سرشار از برگ های سبز و منیزیم، ورزش ها و تمرین های متوسط و متعادل روزانه و هفتگی و انجام تمرینات كششی به خصوص سپس ورزش هایی مانند دویدن و دوچرخه سواری اشاره نمود.



1397/12/16
13:12:49
5.0 / 5
38
تگهای خبر: سیستم , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
بیمارستان دی
deyhospital.ir - تمامی حقوق سایت بیمارستان دی محفوظ و متعلق به مالک دامنه است

بیمارستان دی

بهداشت و درمان