عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مطرح كرد
تاثیر ژنتیك و شرایط محیطی در بروز خودكشی، ضرورت آموزش مهارت های اجتماعی در مدارس و دانشگاه ها
بیمارستان دی: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشارهبه تاثیر ژنتیك و شرایط محیطی در مبادرت به خودكشی، در عین حال بر لزوم آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی در مدارس و دانشگاه های كشور برای كمك به ارتقای سطح بهداشت روان افراد جامعه تاكید نمود.
دكتر مصطفی حمدیه همزمان با روز جهانی خودكشی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه پدیده خودكشی مانند همه اختلالات عصبی – روانی یك بیماری است، اظهار داشت: خودكشی از نظر صدمه شناسی و علت شناسی مبانی بیولوژیك داشته و مانند باقی اختلالات عصبی همچون افسردگی، اضطراب، اختلال شخصیت و... استعدادی در این زمینه در فرد و سابقه خانوادگی وی وجود دارد.
تاثیر ژنتیك و شرایط محیطی در بروز خودكشی
وی با اشاره به اینكه عوامل محیطی در بروز استعداد خودكشی دخیل است، اضافه كرد: ژنتیك و شرایط محیطی هم می تواند صدمه پذیری فرد را تشدید كند. ازاین رو اگر استعداد خودكشی و یا اختلالات اعصاب و روان در خانواده ای وجود دارد، سایر اعضای خانواده باید حتما به مشاور یا متخصصان بهداشت روان مراجعه نموده و از بروز مشكلات در آینده پیشگیری كنند.
وی با اشاره به اینكه وجود اختلالات روانی در فرد به معنای وقوع صد در صد خودكشی نیست، اظهار داشت: وجود اختلالات ژنتیكی و بیولوژیكی به این معناست كه فرد با استعدادی در این زمینه متولد شده، اما معنای این استعداد، انجام خودكشی نیست، بلكه پتانسیلی است كه فرد داشته و عمدتاً در بیماری های خلقی مانند افسردگی، دوقطبی و اسكیزوفرنی احتمال بروز خودكشی وجود دارد.
استعداد خودكشی زمینه ژنتیكی و بیولوژیكی دارد
استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر اینكه تمام بیماران مبتلا به افسردگی تمایل به خودكشی ندارند، اظهار داشت: بیماری كه استعداد خودكشی دارد، حتما از نظر ژنتیك و بیولوژیك زمینه هایی داشته است.
وی با اشاره به بعضی از عوامل محیطی دخیل در این مساله، اظهار نمود: فشار روانی، استرس، فشار اجتماعی و تنش های خانوادگی بعضی از عواملی هستند كه شرایط را تشدید كرده و فرد را به سمت خودكشی سوق می دهند؛ در واقع تلفیقی از استعداد، ژنتیك و عوامل محیطی این استعداد را در فرد بیدار می كنند.
حمدیه در ادامه خاطرنشان كرد: شكی نیست فردی كه استعداد بیماری اعصاب و روان دارد، هر چقدر در محیطی آرام تر پرورش یابد و شیوه های مقابله و مدیریت استرس، كنترل خشم، مهارت های اجتماعی و روابط بین فردی را آموزش ببیند، به نحو مطلوب تری می تواند مشكلات و گرفتاری های زندگی را مدیریت كند.
ضرورت آموزش مهارت های اجتماعی در مدارس و دانشگاه های كشور
وی با اشاره به لزوم آموزش مهارت های اجتماعی در مدارس و دانشگاه های كشور، عنوان كرد: اگر نوجوانان و جوانان از سنین كودكی و پیش دبستانی با مهارت های زندگی اجتماعی آشنا شده و شیوه صحیح برخورد با مشكلات را آموزش ببینند، مطمئنا در برابر سختی ها و مشكلات واكسینه شده و بهتر می توانند مسائل را مدیریت كرده و طبعا كمتر گرفتار افسردگی و اختلالات دو قطبی می شوند.
وی با اشاره به اینكه آموزش این مهارت ها وظیفه سنگینی بر دوش محیط های آموزشی همچون مدارس و دانشگاه ها و خانواده هاست، عنوان كرد: هر چقدر افراد در زمینه مهارت های اجتماعی و بین فردی و همینطور مدیریت استرس پخته تر و آگاه تر باشند، شكی نیست كه این اختلالات كمتر می گردد.
ضرورت گنجاندن تست های روانشناسی در شروط قبل از ازدواج
این عضو هیات علمی دانشگاه در بخشی دیگر از این گفت وگو با تاكید بر اهمیت پیشگیری از ازدواج افرادی كه زمینه بیماری های اعصاب و روان و خودكشی در هر دو خانواده وجود دارد، اظهار داشت: از آنجائیكه این مساله زمینه ژنتیكی دارد، ازاین رو زوجین باید در زمان ازدواج به این مساله دقت كنند؛ چراكه در صورت وجود این سوابق در دو خانواده، مطمئنا این استعداد ژنتیكی در فرزندان این افراد جمع شده و عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به انجام تست اعتیاد، بیماری های مقاربتی و برخی بیماری های خاص مانند تالاسمی، بعنوان شروط قبل از ازدواج، اظهار داشت: متاسفانه این مشاوره ها و تست ها برای بیماری های اعصاب و روان انجام نمی شود؛ درحالیكه مشاوره های روانشناسی و تست های اعصاب و روان باید در شروط قبل از ازدواج گنجانده شده تا در صورت وجود این استعداد در خانواده ها، به صورت جدی از ازدواج این افراد جلوگیری شود.
حمدیه با اشاره به انتشار آمار ضد و نقیض درباره خودكشی قشر تحصیل كرده و دانشجویان، در این رابطه مطرح كرد: آمار خودكشی در دنیا 10 در 100هزار نفر در سال است. این رقم در كشورهای غربی از 10 بیشتر و بین 10 تا 20 و در كشورهای شرقی و اسلامی به خاطر اعتقادات مذهبی زیر10 نفر است.
تاثیر مذهب و اعتقادات در كاهش آمار خودكشی
استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اینكه مذهب و اعتقادات در كاهش آمار خودكشی در جوامع موثر است، اضافه كرد: در كشورهای مسلمان، هم اعتقادات و هم ساده گرفتن زندگی، عاملی است برای كاهش آمار خودكشی، البته اثبات این مساله نیازمند تحقیقات میدانی و آماری گسترده تری دارد.
وی همینطور با اشاره به تأثیر آب و هوا، فرهنگ و شرایط جامعه در بروز خودكشی، اظهار نمود: بعنوان نمونه در كشورهای اسكاندیناوی به علت نوع آب و هوا و نبودن نور در روزهایی از سال، آمار مبادرت به خودكشی بالاست.
حمدیه همینطور در توضیح دلایل مبادرت به خودكشی در قشر دانشجو، مبهم بودن آینده شغلی و زندگی را بعنوان مهم ترین عوامل دانست و اضافه كرد: شرایط اقتصادی جامعه و پیچیدگی های زندگی سبب شده كه دانشجویان نسبت به آینده شغلی و درآمدهای زندگی خود در آینده نگران باشند، این نگرانی بویژه در میان دانشجویان پزشكی به علت تغییر شرایط اقتصادی و كاهش درآمدها بیشتر مشهود است؛ چراكه در گذشته پزشكان بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار كار شده و درآمد قابل قبولی هم داشتند، ولی امروز وضعیت تغییر كرده و همین مساله سبب شده دانشجویان با ابهام به آینده نگاه كنند.
برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح برای پذیرش دانشجو در دانشگاه ها
حمدیه برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح برای پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و فراهم آوردن بستر و زمینه مناسب شغلی برای فارغ التحصیلان را در تولید امید و انگیزه میان دانشجویان بسیار موثر دانست و اظهار داشت: پیشگیری از بروز وقایع و ارتقای سطح بهداشت روان جامعه خیلی عاقلانه تر و به صرفه تر از چاره اندیشی بعد از وقوع خودكشی است.
الزام تولید مراكز مشاوره فوری و یا تلفنی در زمینه صدمه های اجتماعی
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در پایان، برنامه ریزی برای تولید مراكز مشاوره فوری و یا تلفنی در زمینه صدمه های اجتماعی و یا خودكشی را یكی از لزوم های جامعه امروز عنوان نمود و اظهار داشت: متاسفانه كشور در این زمینه ضعف دارد؛ در صورتی كه وجود شماره تماسی برای مواقع ضروری با هدف مشاوره و كمك به خانواده ها و یا افرادی كه قصد خودكشی دارند، بسیار مفید و در كاهش آمار این مورد موثر خواهد بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب