یك فوق تخصص سم شناسی هشدار داد؛

علایم اولیه گازگرفتگی مشابه آنفلوانزا است

علایم اولیه گازگرفتگی مشابه آنفلوانزا است به گزارش بیمارستان دی فوق تخصص سم شناسی، ضمن آگهی نسبت به مسمومیت با گاز مونوكسید كربن در فصل سرما، اظهار داشت: علایم اولیه مسمومیت مشابه علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا است.



به گزارش بیمارستان دی به نقل از مهر، شاهین شادنیا، با اشاره به اهمیت رعایت نكات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی، اضافه كرد: گاز سمی مونوكسید كربن بر اثر نبود اكسیژن كافی هنگام سوختن مواد سوختنی همچون بنزین، نفت، گاز و گازوئیل تولید می شود.
وی با اشاره به اینكه وجود گاز مونوكسید كربن در فضا هیچ علایم تنفسی در فرد ایجاد نمی كند، اضافه كرد: این گاز، بدون بو و رنگ است و تحریك پذیر نیست؛ به عبارت دیگر نشانه های ظاهری برای اثبات حضور آن وجود ندارد.
شادنیا، گاز مونوكسید كربن را قاتل خاموش خواند و اظهار داشت: گاز CO در بدن، به هموگلوبین خون كه مسئول انتقال اكسیژن به سلول هاست، متصل شده و به ارگان های مختلف بدن همچون مغز و بافت های قلب لطمه می رساند. همین طور میل تركیبی هموگلوبین به مونوكسید كربن ۲۰۰ تا ۲۵۰ برابر میل تركیبی آن به اكسیژن است.
وی، غلظت گاز مونوكسید كربن و زمان حضور افراد در محیط آلوده را مهم ترین عامل تعیین شدت مسمومیت اعلام نمود و اضافه كرد: اگر فرد در محیط با غلظت بالای گاز سمی برای مدت كوتاه یا در محیط با غلظت پایین گاز سمی برای مدت زمان زیاد حضور داشته باشد، گرفتار مسمومیت شدید می شود.
شادنیا، علایم اولیه مسمومیت را مشابه علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا دانست و عنوان كرد: سردرد، بی حالی، خستگی و كوفتگی بدن نشانه های اولیه مسمومیت با گاز مونوكسید كربن است كه در بیشتر مواقع افراد به سبب سرما، تصور می كنند به سرماخوردگی مبتلا شده اند.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در صورت ادامه تماس با محیط آلوده، فرد گرفتار تهوع، استفراغ، خواب آلودگی و در نهایت كاهش سطح هوشیاری و تشنج می شود كه در نهایت مرگ فرد را به دنبال دارد.
این فوق تخصص سم شناسی بالینی، مشاهده علایم مشابه همزمان در همه افراد خانواده یا بهبود علایم در افراد با تغییر محیط را، از علت های عمده بازگشت افراد به مراكز دانست و درباره درمان این نوع مسمومیت، اضافه كرد: بهترین درمان، خروج فرد از محیط آلوده و تجویز كپسول اكسیژن است، البته همواره پیشگیری مهم ترین اقدام است.
وی تاكید: افراد باید از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده كنند و برای سرویس و راه اندازی آن از صاحبان صلاحیت و متخصصان دراین زمینه كمك بگیرند.
این فوق تخصص سم شناسی بالینی، توضیح داد: باز گذاشتن درزهای پنجره ها برای ورود اكسیژن و خروج گازهای سمی نیز از اهمیت بسیاری برخوردارست.
وی درانتها اشاره كرد: با عنایت به جمعیت بالای شهر تهران، این استان در مقایسه با استان های دیگر، سردمدار آمار مسمومیت با گاز مونوكسید كربن است.


منبع:

1398/09/18
14:05:30
5.0 / 5
4664
تگهای خبر: آنفلوانزا , استاندارد , پزشك , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
بیمارستان دی
deyhospital.ir - تمامی حقوق سایت بیمارستان دی محفوظ و متعلق به مالک دامنه است

بیمارستان دی

بهداشت و درمان