فوق تخصص قلب و عروق:

گلودرد بچه ها را جدی بگیریم

گلودرد بچه ها را جدی بگیریم به گزارش بیمارستان دی یك فوق تخصص قلب و عروق، اظهار داشت: درجه رماتیسم قلبی بسته به اینكه دریچه های قلب چقدر درگیر باشد فرق می كند، رماتیسم عموما در كودكی اتفاق می افتد.



به گزارش بیمارستان دی به نقل از مهر، محمدحسین نجفی، با حضور در برنامه «طبیب»، با اشاره به اینکه فشار خون بالا فشار خونی است که عدد سیستول بالای ۱۳ و دیاستول بالای ۸.۵ باشد، اشاره کرد: فشار خون نرمال پایین این اعداد است، در بعضی افراد وقتی فشار بالا می رود به تدریج مغز عادت می کند که این فشار را تحمل کند اما عوارضش را با وجود اینکه شخص می گوید من عادت به این فشار کردم روی مغز، قلب و کلیه می گذارد و شخص به زودی گرفتار عوارض قلبی، مغزی و کلیوی خواهد شد، فشار این افراد باید به تدریج کاهش پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه فشار خون قاتل نامرئی است، اظهار نمود: چون در بعضی از بیماران علامت خاصی ندارد و آنها هم فکر می کنند راحت هستند اما نمی دانند که یک قاتل نامرئی همراه دارند که سلول های مغز، قلب و کلیه را تک تک از بین می برد و ایجاد حوادث در آنها قریب الوقوع است. این وظیفه پزشک است که به وسیله داروهای متنوع فشار را کنترل کند. مصرف آب غوره، آب نارنج و مواد ترش و زدن سوزن به دست برای یک ربع ممکنست فشار را پائین آورد، ولی مجدد بالا می رود، پس اگر بیمار فشار خونی در منزل دارید دو قرص کاپتوپریل و نیترات زیر زبانی را در منزل داشته باشید و به فواصل روی زبان بیمار قرار دهید، دو یا سه بار انجام دهند اگر فشار پائین نیامد حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.
این پزشک متخصص اضافه کرد: فشار خون پایین اگر علامت نداشته باشد تا یک مرحله ای نعمت خداست، ولی در یک مرحله ای بیمار می گوید من مرتب سرگیجه دارم و زندگی ام مختل شده که آن وقت باید درمان گردد. برای گرفتن فشار خون در منزل حتما شخص باید نشسته باشد، پشتش تکیه داده شده باشد، دست در امتداد قلب قرار گیرد و تکیه گاه داشته باشد، فرد نباید صحبت کند، بازوبند باید سایز فرد بوده و تنگ نباشد، بهترین زمان برای این کار دو ساعت پیش از شام است، چون فشار بامداد ها پائین است و ظهر بالا می رود، سیگار و قهوه مصرف نکرده باشند و مثانه پر نباشد. افراد باید عدد فشار خون خودرا بدانند، اما وسواس در گرفتن مرتب فشار نداشته باشید.
نجفی همین طور در پاسخ به این مطلب که بعضی از افراد به ماده حاجب آنژیوگرافی حساسیت دارند، اظهار نمود: این ماده که در سیتی آنژیوگرافی استفاده می شود حاوی ید است و گاهی افراد به آن حساسیت پیدا می کنند، البته اخیراً حساسیت های این مواد پائین آمده ولی اگر شخص پیش از آنژیو به پزشک اعلام کند پزشک با دادن مایعات زیاد و داروهایی مثل آنتی هیستامین حساسیت را از بین می برد.
وی اشاره کرد: بسیاری از مردم فکر می کنند آنژیوگرافی یک عمل است و باید مثلاً داروهایی مثل آسپرین را پیش از آن قطع کنند در صورتیکه در آنژیوگرافی و پلاسی قطع دارو لازم نیست و باید داروهایی که الزام است ادامه دهند، فقط اگر کسی متفورمین مصرف می کند باید آنرا از شب قبل قطع کند. آنژیوگرافی فقط مشاهده است و مهم ترین محدودیت در انجام آن این است که شخص نخواهد انجام دهد، یا کراتینین او بالا بوده و مشکل کلیوی داشته باشد و یا فرد گرفتار کم خونی یا تب حاد باشد، اما سن برای این کار محدودیت نیست.
فوق تخصص آنژیوپلاسی درباب تپش قلب نیز اظهار داشت: ما تپش های بی خطر داریم تا تپش های فوق العاده خطرناک، پس فردی که گرفتار تپش می شود باید حداقل یک نوار در زمان تپش بگیرد تا پزشک با مشاهده آن به تشخیص درست برسد.
نجفی درباب تفاوت سی تی آنژیوگرافی با آنژیوگرافی تصریح کرد: در ابتدا آنجا که پزشک به گرفتگی رگ شک می کند یک تست ورزش دارد، ممکنست اسکن هسته ای بکنیم یک روش موازی با آنها سی تی آنژیوگرافی است در این روش زیر دستگاه می خوابیم یک ماده حاجب به رگ می زنند و از زوایای مختلف عکس می گیرند. اما این ها راه تشخیص قطعی نیست راه قطعی انجام آنژیوگرافی است، چون اگر سی تی نشان دهد شخصی سالم می باشد بطور قطع سالم می باشد ولی اگر بگوید رگی گرفتگی دارد باز بیمار باید آنژیوگرافی بشود.
این فوق تخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه هیچ نوار قلب و اِکوی سالمی ردکننده بیماری قلبی نیست، اظهار نمود: هر دردی از گوش تا ناف خصوصاً اگر با فعالیت تشدید شود تشخیص قطعی آن قلب است مگر اینکه عکسش ثابت شود، اینکه راه می روم مچ دست راست یا فکم درد می گیرد بطور قطع قلب است، همین طور بعضی از تنگی نفس ها. اما اگر دردی با پهلو به پهلو شدن تشدید می شود و ثانیه ای است درد قلبی نیست، چون درد قلبی از دو دقیقه به بالاست. نخستین قدم در تشخیص پزشک شرح حال گرفتن از بیمار است، بهترین راه پیش گیری از بیماری های قلبی نیز پیاده روی منظم روزانه است.
وی در آخر درباب رماتیسم قلبی نیز اظهار داشت: درجه رماتیسم قلبی بسته به اینکه دریچه های قلب چقدر درگیر باشد فرق می کند، رماتیسم عموماً در کودکی اتفاق می افتد، پس باید گلودرد بچه های ۵ تا ۱۵ ساله را جدی بگیریم، چون اگر خوب درمان نشود می تواند دریچه های قلبی را مورد تهاجم قرار دهد.


منبع:

1399/06/25
13:16:56
5.0 / 5
1590
تگهای خبر: امداد , بیماری , پزشك , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
بیمارستان دی
deyhospital.ir - تمامی حقوق سایت بیمارستان دی محفوظ و متعلق به مالک دامنه است

بیمارستان دی

بهداشت و درمان